امنيت شبكه امنيت شبكه .

امنيت شبكه

آشنايي با سه گياه آپارتماني

آشنايي با سه گياه آپارتماني 

ديفن باخيا يكي از گياهان هميشه سبز آپارتماني است كه به راحتي در منزل و محل كار نگهداري مي شود. قلمه زدن گل ديفن باخيا از مهمترين و اصليترين روشهاي تكثير اين گياه است و به نور متوسط، گرماي زياد، خاك هميشه مرطوب، رطوبت هواي۷۰تا۹۰درصد و خاك قليايي تا كمي اسيدي احتياج دارد

روش قلمه زدن گل ديفن باخيا 

ديفن باخيا از گروه گياهان سمي است بطوري كه شيرابه موجود در ساقه و برگهاي اين گياه خيلي سمي و خطرناك است و در صورت تماس با دهان، موجب سوزش و بي حسي دهان و گلو مي گردد و حتي امكان دارد تارهاي صورتي فلج و باعث خفگي شود. براي اينكار هنگام قلمه زدن از دستكش استفاده كنيد.

زمان مناسب قلمه زدن ديفن باخيا

به طور كلي در سراسر سال مي توان از گل ديفن باخيا قلمه تهيه كرد اما ريشه زايي در قلمه هايي كه در بهار و يا اوايل تابستان تهيه شده اند بيشتر است.

در شرايط مناسب، ريشه‌زايي قلمه هاي ديفن باخيا 30-21 روز طول خواهد كشيد و زماني كه طول ناحيه جواني كه به تازگي رشد كرده است حدود 5 سانتيمتر شد مي توان پوشش پلاستيكي را برداشت تا گياه در شرايط رطوبت عادي و معمولي اتاق به رشد خود ادامه دهد.

نيازهاي محيطي ديفن باخيا

خاك: مناسبترين خاك براي كاشت ديفن باخيا خاكبرگ است.

نور: گياه ديفن باخيا همانند بيشتر گياهان آپارتماني نياز به نورغير مستقيم داشته و در نور مستقيم آسيب مي بيند. همچنين در محيط بدون نور، گياه علفي و ساقه هايش دراز مي شود. توصيه ميشود گياه خود را هر چند وقت يك بار بچرخانيد تا برگ ها به يك طرف منحرف نشوند .

دما: بهترين درجه حرارت براي نگهداري گل ديفن باخيا بين ۱۳ تا ۱۸ درجه است و لازم است در فصل زمستان در اتاق نگهداري شود ولي در بقيه فصول مي تواند دماي محيط را تحمل كند.

كوددهي: كود لازم براي گياه ديفن باخيا را مي توان به ميزان۳۰گرم در ليتر، هر هفته يكبار از فروردين تا آبان ماه، مصرف نمود.

آبياري: براي آبياري ديفن باخيا توصيه ميشود از آب سبك و بدون املاح آب جوشيده سرد شده استفاده شود. ميزان آبياري مورد نياز گياه در تابستان هفته‌اي دو مرتبه و در زمستان يك بار در هفته كافي است.

خصوصيات خاك مخصوص كاكتوس

كاكتوسها يكي از محبوبترين گياهان آپارتماني هستند كه در طي سال در داخل خانه مي توان از آنها نگهداري كرد. متاسفانه گاهي رطوبت زياد هواي اطراف گلدان كاكتوس باعث مي شود شرايط براي رشد كاكتوس مناسب نباشد. قابليت زهكشي خاك مخصوص كاكتوس زياد است و همين امر به افزايش تبخير و تامين خشكي مورد علاقه اين گياه كمك مي كند.

بهترين خاك براي كاكتوس براي حفظ سلامت گياه و ايجاد شرايط مشابه زيستگاه اصلي آن لازم است. خاك گلدان كاكتوس حاوي شن طبيعي و مواد مغذي كم بوده و همچنين خشك است تا مشابه محيط طبيعي آن شود. خاك كاكتوسها را مي توانيد به صورت آماده خريداري كنيد يا خودتان در خانه آن را درست كنيد.

بهترين تركيب خاك براي كاكتوس چيست؟

يك خاك بسيار متفاوت ديگر تركيب ۵ پيمانه خاك گلدان، دو پيمانه پرليت و يك پيمانه الياف نارگيل است تا خاك حاصل به صورت يكنواخت خشك شود. ممكن است لازم باشد دستور ساخت خاك كاكتوس را بسته به محل قرار گيري گلدان و نوع گياه گوشتي خود تغيير دهيد.

• ۱ قسمت خاك باغچه + ۱ قسمت شن و ماسه (به نسبت مساوي) + ۱ قسمت كمپوست (مواد پوسيده گياهي و خاك برگ)، يا

• يك دوم قسمت خاك رسي + ۱ قسمت ماسه + ۱ قسمت خاك باغچه، يا • ۱ قسمت كمپوست + ۱ قسمت خاك پيت + يك قسمت ماسه

تركيب عالي و مناسب خاك براي پرورش گياه كاكتوس

براي اين بهترين تركيب خاك را براي كاشت گياه كاكتوس انتخاب نماييد، بايد ماسه، پيت ماس و ورمي كمپوست خريداري كنيد. خريد خاك و كود كاكتوس آماده تمامي اين تركيبات را در خود جاي داده است. اما شما مي توانيد هر يك از اين تركيبات را به صورت جداگانه خريداري نموده و در منزل تركيب نماييد.

دلايل ريختن برگ بونساي

به طور معمول سه علت براي ريختن برگ بونساي ايجاد مي شود:

1-      لكه هاي قهوهاي ياسوراخهاي ريزوخوردگي روي برگها

2-      خشك شدن برگهاي ريزتر

3-      ريزش برگهاي بزرگ وسالم

بونساي هااين گياهان زيبا بايد در دماي بالاتر از ۶۰ درجه فارنهايت نگهداري شوند. به اين معني كه در فصول سرد اين گياه بايد در داخل منزل و در محيطي گرم قرار بگيرد. اكثر گونه هاي بونساي هاي آپارتماني (فيكوس، كارمونا و غيره) برگ ريزي ندارند، مگر اين مشكلي پيش آمده باشد.

بونساي ها را در غالب اوقات سال در خارج از منازل نگهداري مي نمايند امّا براي مدتي كه به داخل منازل منتقل مي گردند ، نور دهي آنها را با انعطاف بيشتري مي توان انجام داد بنابراين از هر آنچه در اختيار داريد ، براي اين منظور مي توانيد بهره گيريد . ارتفاع لامپ ها از زمين بستگي به ارتفاع درخت بونساي دارد كه در صورت استفاده از فلورسنتمي توان آنرا با فاصله بسيار نزديكي جهت حداكثر نور دهي قرار دهيد زيرا اينگونه لامپ ها توليد گرما نمي كنند . براي اين منظور بهتر است از لامپ هاي فلورسنت بلند استفاده نماييد و آنها را بالاي بونساي از سقف آويزان كنيد . براي ايجاد دماي مناسب محيطي در زمستان ها مي توان 2-1 عدد لامپ حبابيكه داراي نور نقطه اي هستند در بالاي بونساي و با فاصله مطمئن نصب نماييد . پوشانيدن بخش خارجي گلدان ها با صفحات عايق از صدمه ديدن گلدانها جلوگيري مي نمايد و به گرمتر ماندن ريشه ها در زمستان كمك مي كند.

علت برگ ريزي بونساي آپارتماني

اگر خاك بونساي سنگين بوده و آب را در خود نگه دارد، آبياري زياد موجب ريزش برگ هاي بنساي مي شود.

اين امر موجب پوسيدگي ريشه شده و به تدريج برگ هاي گياه مي ريزند. تنها زماني گياه را آبياري كنيد كه خاك آن كمي خشك باشد، و اگر دچار اين مشكل شده ايد، وقتي گياه بهتر شد گلدان آن را با خاك مناسب تري تعويض كنيد.

آبياري كم نيز از دلايل بسيار رايج مي باشد. بنساي در ظرف كوچك قرار داده مي شود و ممكن است شما آبياري به آن را فراموش كنيد. در نتيجه ريشه گياه مي ميرد و برگ ريزي مي كند. آبياري زياد در طي مدت طولاني گياه را ضعيف مي كند، اما آبياري كم ريشه آن را كشته و در چند روز برگ ها ميريزند.

يكي ديگر از دلايل شايع، نور نامناسب است. تمام بنساي ها، حتي بنساي هاي آپارتماني، به نور زياد نياز دارند.


برچسب: آشنايي با سه گياه آپارتماني، علت برگ ريزي بونساي آپارتماني، روش قلمه زدن گل ديفن باخيا،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ آذر ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۵۸:۵۹ توسط:پوران دخت خدابخش موضوع: نظرات (0)